2011. augusztus 4., csütörtök

Jogsi for Dummies

Kézhez a floridai jogosítványom, s ez megér egy rövid posztot.

Itt személyi igazolvány nincs, vagyis van, de soha nem láttam. Mindenkinek van jogsija. A 90 éves néninek/bácsinak is (ami nem minden esetben a legjobb az úton). Minden azonosításnak két alapja van: az egyik a Social Security szám (olyan, mint otthon a személyi szám vagy az adószám vagy a TAJ szám, de három helyett egy van). A másik a jogosítvány.
Elvileg vezethetek a magyar irattal 6 hónapig, de sok szerv szemében hivatalos rezidens akkor vagyok, ha van tisztességes Florida Driver's License-em. Mivel magyar volt, ezért a "test waiver"-re (teszt kiváltása) jelentkeztem, és ezzel a tudattal mentem két hónappal előre egyeztetett időpontomra. Kb. az egyeztetés idejében azért átfutottam a tesztkönyvet. Mindannyian emlékszünk a magyar 1500 oldalas KRESZ  könyvre meg a szopatós, kétértelmű kérdésekre, ugye? A floridai oktatókönyv ennyi (a 4. résztől érdekes, összesen kb. 70 oldal): http://www.lowestpricetrafficschool.com/handbooks/driver/en

Bementem a zsúfolt irodába, ahol az első ijedelem ellenére meglepően gyors az ügyfélszolgálat. Dokumentumcsekk, minden rendben. Majd egy vállrándítással konstatálom, hogy mégiscsak el kell végeznem a komplett tesztet. Mivel itt szinte csak a stoptáblát ismerik a jelek közül (és oda is berakják, gondolom, "biztos, ami biztos" alapon, ahol a magyar nagyvonalúan jobbkézszabályra hagyatkozik), nem aggódtam. Előfordul még kanyar, csúszós út, meg hasonló jel az utakon, na de a jelek alá FOLYÓ SZÖVEGGEL  ki van írva, hogy mit jelent a tábla!!!

A teszt két részből áll, és az iroda egyik sarkában berendezett, érintőképernyős gépeknél kell elvégezni. Azt hiszem, 10 kérdés volt az általános ismeretek rész: mennyit drogozhatsz vezetés előtt meg hasonlók. Ha sosem láttad a tesztkönyvet, akkor is megoldod a józan paraszti sugallatot követve. Épp ezért volt vicces, ahogy mellettem egy pasi a mobiltelefonját használva kért segítséget.
A második rész annak, aki vezetett már valamennyit valaha, pláne Magyarhonban, szintén mosolyt csalogat elő. Egy nagyon kedves kérdésem volt a "Mit jelent az alábbi tábla?". A tábla egy kanyart ábrázolt, alatta 25 mph felirat. A válaszok között el voltak rejtve nagyon beugratós csalik, mint pl. "Éles kanyar következik, haladj minimum 25 mph-val." vagy "Éles kanyar következik, ha eléred a 25 mph-s sebességet, állj meg.", hi-hi. Kész csoda, hogy sikerült...

A gyakorlati teszt kissé bizarr volt, mert ugye azzal az autóval végeztük, amivel odavezettem:) Persze kell, hogy legyen érvényes biztosítás és rendszám, de ez otthon sincs másként. Miután a hölgy beült az anyósülésre, produkáltam egy gyakorlatot, ami az otthoni rutinvizsgának úgy a kétharmada. Gyorsít-hirtelen megáll-tolat-Y-parkol. Lett volna lejtőn való parkolás, de itt nincsenek lejtők, így ezt elméletben oldottuk meg. Ennyi. Se forgalom, se egészségügyi, se rutinnak technikai része. Ja, és mindez automata váltóval. Driving for dummies. Persze jóval nehezebb is eljutni itt A-ból B-be, gyakorlatilag lehetetlen, a tömegközlekedés majdnem nulla mivolta miatt. De így némileg több értelmet nyertek a szememben a teljesen analfabéta sofőrök, akiknek egy sávváltás is komoly problémát okoz egy budapestihez képest rendkívül szellős, négysávos úton.

Hogy a bejegyzésem ne forduljon szidalmazásba, leírom a jó dolgokat is:
1. Minden pirosnál lehet jobbra kanyarodni, kivéve, ha nagyritkán látod a "Nincs jobbra kanyarodás pirosnál" táblát. Így, folyó szöveggel. Persze azért stoptábla itt is ki van helyezve.
2. Az utak egyszerű hálóban lettek megépítve: minden út észak-dél vagy kelet-nyugat. Semmi körút, egyirányú meg hasonló hülyeségek. Pozitívum: ha elfelejtesz lekanyarodni valahol, van még ezer lehetőséged. Negatívum: a mi európai értelemben vett kis "utcáink" nincsenek itt jelen (esetleg privát területen), csak nagy, böszme utak.
3. Rengeteg lehetőség van legális U-kanyarra, ha vissza akarsz fordulni, nem kell csalinkázni, hogy eljuss az út túloldalán lévő helyre.
4. Minden kereszteződésnél középen, nagy zöld táblákon szerepel az utak neve, nem kell a házak oldalát böngészni. Amúgy se lehetne, mert azokon nincs utcanév, a számozásra meg még mindig nem jöttem rá, teljesen el van rontva. Valami a blokkokkal lehet, de ők se tudják igazán.
A kereszteződések előtt amúgy pár száz méterrel jelzik is, szintén nagy zöld táblán, hogy milyen keresztút következik.
5. Minden kereszteződésnél két lámpa szerepel: az egyik a "megszokott helyen", az első autós felett, a másik viszont benn van kifüggesztve a kereszteződés közepén. Így ha első vagy, nem kell a nyakadat nyújtogatni. Na meg biztos, ami biztos.
6. A rendőr nem állít meg az arcod miatt, csak és kizárólag akkor, ha szabálysértést követsz el vagy ha nagyon keresnek vkit. Olyankor nem szállsz ki, nem ugrálsz, a kezedet látható helyre, legjobb esetben a kormányra teszed. Ő nagy ívben kerüli meg az autót, nehogy lelődd (de általában kettesével állítanak meg), majd nyugiban kiadod a dokumentumokat. Minket egyszer állítottak meg, valószínűleg kerestek vkit, de még csak el se kérte a dokumentumokat, bocsánatot kért a biztos úr, és eleresztett. De szerintem ezt az esetet csak a rendőrmágnes karmám okozta.
7. Óriási sávod van (kíváncsi vagyok, milyen lesz ezután Budapesten autózni), persze van, akinek ekkora is problémát okoz.

Egy biztos: a jövendőbeli autókeresésünk során váltósra fogok szavazni (ha egyáltalán lesz), mert különben halálra unom magam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése